2012. december 16., vasárnap

KODÁLY ZOLTÁN születésnapján (A megtartott ígéret)

1965. május 21-én jelent meg egy cikk a Dunaújvárosi Hírlapban "Három óra krónikája" címmel. Akkor ballagott az első ének-zene tagozatos osztály a városban. A cikk írója Rózsa András volt:

"A tanári szobában két kislány áll Kodály Zoltán elé. Szabados Erzsike és Both Ilona. Ketten a végzős nyolcadikosok közül, kedves üdvözlőszavaik azonban mind a 29 végzős szeretetét tolmácsolták.
Alig csukódott be mögöttük az ajtó, Kodály meghatottan mondta szomszédainak:
- Ez a legfontosabb. Zeneszerető embereket nevelni, nemcsak muzsikusokat."

Igazán nem akarok szerénytelen lenni, de biztos vagyok benne, hogy ennek a mondatnak az elhangzásában nekem is volt szerepem.
Az egyik kislány ugyanis én voltam. A kitüntetést, hogy én is köszönthettem Kodály Zoltánt, azzal érdemeltem ki,  hogy akkor, az osztályból egyedül engem, már felvettek a pécsi konziba, Ilike pedig az osztály legjobb tanulója volt.
Kodály Zoltán megkérdezte mindkettőnktől, hogy hol fogunk  továbbtanulni. Mikor megmondtam, hogy hol tanulok tovább, rámkérdezett, hogy muzsikus szeretnék-e lenni. Rémülten tiltakoztam, hogy nem, nem, én nem leszek zenész.
KODÁLY ZOLTÁN jelenlétében nem mertem megígérni, hogy én is muzsikus leszek.
Nos, nem is lettem az.

1 megjegyzés:

  1. Kincs ez, amit tőled soha, senki nem vehet el ! Őrizd és rossz napokon vedd elő !

    VálaszTörlés